باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

اوکراین هنوز برای پیوستن به اتحادیه اروپا آماده نیست

گفتگوی تاگس سایتونگ با نویسنده اوکراینی آندری کورکوو

برگردان علی محمد طباطبایی

 

در روز یکشنبه اوکراین یک پارلمان جدیدی انتخاب می کند. رویدادهای سیاسی

اوکراین امیدواری هایی که انقلاب نارنجی ایجاد کرده بود را به باد داده

است. با این وجود به نظر آندری کورکوو این انقلاب ذهنیت

و طرز تفکر مردم اوکراین را تحت تاثیر

قرار داده است

 

تاگس سایتونگ: آقای کورکوو، پس از فقط یک سال و شش ماه مردم اوکراین دوباره یک پارلمان جدید انتخاب می کنند. آیا شما از انتخابات خسته نشده اید؟

 

کورکوو: نه فقط من خسته شده ام که تمامی مردم کشور دیگر از این سیاستمداران حالشان به هم می خورد. این سیاستمداران هرچه می گذرد شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می کنند و از روش های مشابهی بهره    می جویند.

 

تاگس: مثلا؟

 

کورکوو: آنها قضات عالی رتبه را می خرند تا به این ترتیب بتوانند تصمیماتی که مناسب منافع خود می دانند را به تصویب برسانند. بعضی از قضات برای حزب رئیس جمهور ویکتور یوشنکو کار می کنند، دیگران برای رئیس دولت ویکتور یانوکووچ و بعضی ها هم در خدمت یولیا تیموشنکو سیاستمدار جناح اپوزیسیون هستند.

 

تاگس: در این ماه های آخر اوکراین به علت مبارزه و جنگ قدرت میان رئیس جمهور و دولت به بن بست سیاسی رسیده است. انتظار شما از این انتخابات جدید چیست؟

 

کورکوو: انتظار چندانی ندارم. زیرا در ترکیب فعلی پارلمان تغییرات زیادی روی نخواهد داد. اما یک بحران نیز نخواهیم داشت، زیرا در آنجا ارلیگارش ها در اکثریت قرار دارند و آنها هم خواهان بحران نیستند، بحرانی که می تواند بر دادوستدهای آنها تاثیر منفی گذارد. یوشنکو گفتگوهایی با رینات آخمتوف (سرمایه گذار و تاجر بسیار ثروتمند) انجام داده است. همه ی آنچه یوشنکو انجام می دهد صرفاً با توافق اولیگارش های قدرتمند روی خواهند داد.

 

تاگس: شما در 2004 به یوشنکو و تیموشکنو یعنی به نیروهای نارنجی کمک کردید. آیا هنوز هم در طرف آنها قرار دارید؟

 

کورکوو: خیر. در این مورد مثالی برای شما ذکر می کنم. روستای زادگاه من در ناحیه Schitomirer قرار دارد. رئیس اداره ی منطقه ای عضور « حزب اوکراین ما » است و یوشنکو او را به این مقام منصوب کرده است. او 120 هکتار زمین دزدید و آنها را فروخت. اهالی روستا بر ضد او دست به اقدامات قانونی زدند و همین اواخر هم او را توقیف کردند زیرا 120 هزار یورو حق حساب گرفته بود. خب، این هیچ توصیه مناسبی برای کمک به این حزب نمی تواند باشد.

 

تاگس: آیا آنچه می گوئید در مورد یولیا تیموشنکو و حزب او Bjut هم صادق است؟

 

کورکوو: حزب Bjut فعلاً خطرناکترین حزب اوکراین است. او خودش یک سیاستمدار تندرو و اقتدارگرا است که اصلاً تیم مشاوره ندارد، بلکه فقط زیر دست و دشمن دارد. او اعلام کرده است که تمامی خصوصی سازی های مشکوک را لغو می کند و دوباره اموال دولتی را به بخش خصوصی واگذار می کند. اگر چنین شود، به معنای در هم شکستن اقتصاد و نظام پولی ما است. برای تیموشکنو جای ایده آل قرار گرفتن در اپوزیسیون است تا به این ترتیب بتواند چهارچشمی دولت را زیر نظر بگیرد.

 

تاگس: قضاوت شما در باره ی سیاستمدار های « نارنجی » تقریباً کوبنده و مهلک است. آیا اصلاً از آن       « انقلاب » بسیار مورد تحسین قرار گرفته چیزی هم باقی مانده است؟

 

کورکوو: آن انقلاب از این جهت مهم بود که ذهنیت و طرز تفکر مردم را تغییر داد. اکنون مردم اوکراین که هرگز قبل از آن در حیات سیاسی کشور نقشی نداشتند برای دفاع از حق و حقوق خود و مراجعه به مقامات آماده اند. بدون این انقلاب هم ولایتی های من هرگز قادر نبودند رئیس اداره منطقه خود را به پشت میله های زندان بیندازند.

 

تاگس: در حال حاضر در باره ی جدایی اوکراین به دو بخش غربی و شرقی زیاد صحبت می شود. آیا چنین است؟

 

کورکوو: خیر. اینها فقط ساخته و پرداخته مبارزات انتخاباتی است. تنها منطقه ضد اوکراینی که به روسیه متمایل است Krim است . تمامی بخش های دیگر خود را بخشی از خاک اوکراین می دانند. من به بخش شرقی در منطقه Donetzk رفت و آمد بسیار دارم. در جلسات کتابخوانی من، مردم مسن تر اغلب نزد من     می آیند و با افتخار می کویند:  بچه های ما اکنون اوکراینی صحبت می کنند.

 

تاگس: شما به عنوان نویسنده اوکراینی معروف هستید، اما به زبان روسی می نویسید. یانوکوویچ در نظر دارد که از طریق یک همه پرسی روشن شود آیا زبان روسی می تواند زبان دوم اوکراین باشد. نظر شما در این باره چیست؟

 

کورکوو: نظری ندارم. ما به همه پرسی نیازی نداریم. اوکراین همین حالا هم دوزبانه هست. اما در بعضی مدارس مشکلاتی وجود دارد زیرا خیلی کم روسی تدریس می شود. این وضعیت باید تغییر کند. لیکن انجام یک همه پرسی باعث می شود ناسیونالیست های اوکراینی در برابر میهن پرستان روسی صف آرایی کنند و از این جهت این همه پرسی عملی احمقانه است.

 

تاگس: در سال 2004 بسیاری از مردم اوکراین به اتحادیه اروپا امید زیاد بسته بودند. امروز بسیاری احساس می کنند که اورپا آنها را تنها گذاشته است. آیا حق با آنها است؟

 

کورکوو: اروپا خودش به اندازه کافی مشکل دارد. آنچه مهم است این که مردم لهستان و لیتوانی همچنان به عنوان وکیل اوکراین به نقش خود ادامه دهند. همین کفایت می کند تا ایده ی اروپا در اوکراین به حیات خود ادامه دهد. در 15 سال آینده اوکراین به هر حال تا به آنجا نمی رسد که بتواند عضو اتحادیه اروپا شود. ما باید صبر پیشه کنیم و منتظر بمانیم تا ببینیم اتحادیه اورپا در 15 سال آینده چگونه خواهد بود. آنگاه روشن خواهد شد که آیا ورود به اتحادیه اروپا برای اوکراین مطلوب خواهد بود.

 

تاگس: نظر قهرمان محبوب رمان شما پنگوئن میشا در باره ی سیاست در اوکراین چیست؟ آیا او برای شرکت در انتخابات خواهد آمد؟

 

کورکوو: خیر، او در همان قطب جنوب خواهد ماند، زیرا اینجا برایش از جهت جوی و سیاسی زیادی داغ است. اما او در هر حال خود را با ویکتور یانوکوویچ یکی می داند. در باره ی او فقط چیزهای خوب یا بد گفته      می شود، همه اش سیاه و سفید، درست مانند یک پنگوئن.    

 

http://www.taz.de/ 

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا جمعه 2 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 09:51 ب.ظ http://www.hack-rap.blogsky.com

سلام
خوبی؟
سال نو رو بهت تبریک میگم
با تبادل لینک موافقی؟
اگه آره منو با اسم دعوتنامه ی پارسا اسپیس و پرشین گیگ لینک کن و بعد بیا به من بگو که با چه اسمی لینکت کنم.
به آپلود سنتر اختصاصی وبلاگم هم برو و میتونی اونجا فایلهاتو آپلود کنی با لینک مستقیم مثلا واسه وبلاگت.
منتظرم
موفق و پیروز باشی
www.reza-wanted.parsehgig.com

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.