باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

نقاب حزب الله افتاده است

گفتگوی نایله معوض وزیر لبنانی با اشپیگل آن لاین

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

  

وزیر لبنانی خانم نایله معوض هشدار می دهد که حزب الله برای گرفتن قدرت

 کامل در لبنان دست به کار شده است و این کشور را به پل ارتباطی

ایران با دریای مدیترانه تبدیل می کند. وی در گفتگو با اشپیگل

 آن لاین  از تهدید اروپا سخن می گوید و انفعال

 غرب را به باد انتقاد می گیرد.

 

اشپیگل: دولتی که شما عضوی از آن هستید حزب الله را به مبارزه طلبیده، اما در این رویارویی بالکل ناکام مانده. آیا نمی دانستید که حزب الله مقابله به مثل می کند؟

 

نایله معوض: پس از آن که ما مدت های طولانی و تا آنجا که در توان داشتیم با حزب الله مصالحه کردیم، اکنون دیگر موضوع بر سر سلطه و اقتدار کامل دولت بود. هدف حزب الله این بود که مانع کار معمول این دولت شود و آن را تضعیف کند. حزب الله خود را برای کودتایی که اکنون بوقوع پیوسته از دو سال قبل آمده کرده بود: یعنی از زمان آن به اصطلاح « پیروزی الهی » در نبرد حزب الله با اسرائیل در تابستان 2006.     

 

اشپیگل: رسماً این مناقشه بر سر سیستم ارتباط نظامی نیروهای شبه نظامی است. آیا این شبکه تلفن حزب الله که می بایست در نبرد با اسرائیل به کار گرفته شود تهدیدی برای دولت بود؟

 

نایله معوض: این در ابتدا واقعاً یک شبکه تلفن برای مقاومت لبنان در برابر اسرائیل بود و جنوب لبنان را به بیروت مرتبط می ساخت. لیکن طی دو سال گذشته به سرعت و به طور جدی تغییراتی در آن داده شد. ما پیوسته از حزب الله خواسته بودیم که در این رابطه ابهام زدایی کند و توضیح دهد که به چه منظوری به این شبکه عظیم احتیارج دارد. بر اساس اطلاعاتی که ما به دست آورده ایم این شبکه تمام کشور را در بر می گیرد، از جنوب به دشت بکا و به ارتفاعات لبنان. این یک شبکه تلفنی و سیستم ارتباطی بسیار وسیع است که دولت هیچ نظارتی بر آن ندارد.

 

اشپیگل: اما اگر ارتش پادرمیانی نکرده بود کار دولت تمام بود.

 

نایله معوض: این گفته شما درست نیست. ارتش هرگز نباید جانب یک طرف را بگیرد: مطابق با قانون اساسی وظیفه ارتش تضمین امنیت تمامی شهروندان است. هرچند برای به اجرا درآوردن این وظیفه به نظر می رسد که نیروهای نظامی قاطعیت لازم را به خرج ندادند.

 

اشپیگل: منظور شما این است که ارتش از نظر شما جانب حزب الله را گرفته است؟

 

نایله معوض: من این را نگفتم.

 

اشپیگل: واقعیت این است که حزب الله علی رغم حضور ارتش در خیابانها می تواند به صلاح دید خود دست به عمل بزند.

 

نایله معوض: مسئله حزب الله این است که اگر بخواهد می تواند ظرف فقط چند روز تمامی لبنان را به کنترل خود درآورد. اکنون تمام غرب بیروت را اشغال کرده و می خواهد به هر زوری که هست تمامی ارتفاعات لبنان را به دست آورد و برای این منظور از تمامی سلاح های سنگین که قرار بود در مقاومت علیه اسرائیل به کار برده شود استفاده خواهد کرد.

 

اشپیگل: تا اینجا دولت از مقاومت حزب الله در برابر اسرائیل به طور رسمی حمایت کرده.

 

نایله معوض: مردم لبنان از مقاومت حزب الله در برابر اسرائیل بسیار سرافراز بودند. اما اکنون حزب الله نقاب از چهره برداشته است و فقط یک نیروی شبه نظامی معمولی است: زیرا سلاح های خود را که می بایست به سوی اسرائیل نشانه بگیرد به سوی مردم لبنان برگردانده است.

 

اشپیگل: آیا حزب الله خواهان یک جنگ داخلی جدید در لبنان است؟

 

نایله معوض: این جنگی میان گروه های متفاوت مذهبی نیست، بلکه کودتایی است بر علیه ساختار دموکراتیک، تکثرگرا و آزادی طلبانه کشور. حزب الله می خواهد ایدئولوژی خود را به تمام مردم لبنان تحمیل کند. یک ایدئولوژی دینی و افراطی که ریشه آن در ایران است و می تواند بعداً از لبنان به تمامی کشورهای عربی دیگر نفوذ کند.

 

اشپیگل: اگر ایران عملاً بخواهد به لبنان که اکنون متمایل به غرب است خود را تحمیل کند، غرب باید به کمک شما بشتابد؟

 

نایله معوض: جامعه بین المللی این کودتا را با سکوت سنگینی مورد تفسیر قرار داد، آنچه بسیار هراسناک است، زیرا لبنان در اینجا به گروگان گرفته شده است. ما از اروپا بسیار دلسرد و مایوس شده ایم. دولت های عربی نیز تا کنون برخورد قابل قبولی نداشته اند، آنهم در حالی که ما شدیداً نیازمند تعهد قوی تری از جانب آنها هستیم. در هر حال موضوع کودتایی است که هدفش تیدیل کردن لبنان به پل ارتباطی یران به دریای مدیترانه است: ایران می تواند از لبنان تمامی جهان عرب را مورد تهدید قرار دهد. اگر لبنان و سپس تمامی خاورمیانه به دست افراط گرایان اسلامی، چه سنی و چه شیعه بیفتد، اروپا و غرب نیز در مخاطره قرار می گیرند. چنین وضعیتی به هیچ وجه به نفع جامعه بین الملل نیست.

 

 اشپیگل: در خواست شما چیست؟

 

نایله معوض: ما خواهان آن هستیم که بالاخره تحریم های شدیدتری علیه سوریه اعمال شود، یعنی بر ضد دومین دولت پشت پرده حزب الله. بدون سوریه ایران هرگز نمی تواند این مقدار سلاح را برای حزب الله ارسال کند. بدون پشتیبانی تدارکاتی سوریه حزب الله هرگز نمی توانست به دولتی در دولت تبدیل شود.

 

اشپیگل: اما اکنون تحریم دیگر چه فایده خواهد داشت؟ مدت ها است که حزب الله به قدرت اول نظامی لبنان تبدیل شده است.

 

نایله معوض: شاید حزب الله بتواند در نبردهای خیابانی به پیروزی رسد. اما چگونه می خواهد پیروزی اش را در لبنان به اجرا درآورد؟ چگونه می خواهد اعتماد مردم لبنان را به دست آورد، هنگامی که با لبنانی های سنی مانند بدترین دشمنان خود رفتار می کند؟ و چگونه می تواند به این ترتیب در جلب اعتماد جهان عرب موفق شود؟

 

اشپیگل: دولتی که شما عضوی از آن هستید از همیشه ضعیف تر شده است. چرا کابینه سنیوره استعفا نمی دهد؟

 

نایله معوض: استعفای دولت کشور را به اغتشاشی به مراتب عمیق تر گرفتار خواهد کرد. از آنجا که کشور فاقد رئیس جمهور است، چگونه می توان یک دولت جدید تشکیل داد؟    

 

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,552890,00.html

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.