باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

سبک والا: نقاشی انگلیسی (۱)

بخش اول

 

 

تصویر 31: ناخدا کپل اثر سرجوشوا رینولدز. رنگ روغن روی بوم،

233 در 146 سانتیمتر. گرینویچ موزه دریانوردی ملی.

 

    

بزرگ مالکان انگلیسی که در خانه های زیبایی ساخته شده توسط معمارانی چون آدام زندگی میکردند، سرانجام به مکتب مربوط به خود متشکل از هنرمندان انگلیسی دسترسی یافتند که نقاشانش موفق به ثبت ویژگی ها و مناعت طبع خودی در سبکی از چهره پردازی گشتند. در مقایسه با سبک های دیگر نقاشی که تا آن زمان در انگلستان بوجود آمده بود این شیوه به عظمت رنسانس و باروک بسیار نزدیک تر بود. محفلی از هنرمندان که به دور سر جوشوا رینولدز ( 1792ـ 1723 ) گرد آمده بود موفق گردید که از کمبودها و محدودیت های زمانه خود بالاترین فضیلت ها را به دست آورد. با وجودیکه آنها اطمینان کامل یافته بودند که نقاشی تاریخی والاترین ارزش ها را دارد، اما مجبور بودند که هزینه ی زندگی خود را از چهره پردازی دیگران کسب کنند و برای آنکه قید و بند چهره پردازی مانع کارشان نباشد، از ظرفیت های نقاشی های تاریخی که به شدت به صورت آرمانی درآمده و مورد ستایش قرار می گرفتند برای آثار خود الهام گیرند. آنها به خوبی می دانستند که چگونه و تا چه اندازه باید واقعیت و شباهت را در کارهای خود رعایت کنند.

     ســبک والایی که رینولدز با موفــقیت کامـل از نمونه های مربوط به دوره ی اوج رنسانس، رفتارگرایی و باروک بوجود آورد نشان میدهد که جایگاه هنر و هنرمندان نزد او از چه درجه ی رفیعی برخوردار بود. برخلاف هوگارت او در زمان حیات خود عضوی از محفل روشنفکران برگزیده به حساب می آمد و تا به آن اندازه صاحب نفوذ و اعتبار بود که نه فقط آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای انگلیس را بنیان نهاد، که استقلال آنرا نیز از تاج و تخت و اشراف اهل ذوق نضمین نمود.

     رینولدز اولین رئیس آکادمی بود و آنرا با قدرت تمام بر مسیر نظریه های کلاسیسم هدایت نمود. با این وجود نظریه های هنری رینولدز که در سخنرانی های سالیانه اش در آکادمی عرضه می گشت برخلاف واقعیت های موجود سبک نقاشی شورانگیز خود او بود و حتی او در سفارشات معمول چهره پردازی هایش آن اصول را رعایت نمی کرد. رینولدز و همکارانش زیبایی نقاشی گونه (پیتورسک) و بلند مرتبگی و والایی را در کارهایشان ترجیح میدادند. بنابراین ناچاراً از محدوده ی نقاشی کلاسیسم خارج می گشتند و به تاریکی و اسرارآمیزی پای می نهادند. با وجود آنکه او در موعظه های هنری اش از روشنی و وضوح شکل ها سخن می گفت، سبک شخصی او از روش قدرت نمایی روبنس و مقیاس بالای میکلانژ تبعیت می نمود. در چهره پردازی معروف او از ناخدا کِپِل ( تصویر 31 ) تصویر ناخدا نه در یک پارک، بلکه در فضایی دورافتاده و غم انگیز و خالی از انسان در ساحلی پر صخره نشان داده می شود، و در پس زمینه دریای بیکران و طوفانی در آن سوی افق در آسمان تهدید آمیزادغام میگردد. حتی طرز ایستادن ناخدا نیز شخصیت وی را در ورای واقعیتِ فرد قرار میدهد، حالتی که می توان گفت از آپولو بِلوِدِر اقتباس شده است.

     هـدف رینولــدز در تحقق بخشیدن مقیاس های والای نقاشی تاریخی به درون شیوه ی چهره پردازی هایش هنگامی کاملاً آشکار میگردد که او را با نقاش  هم عصر خود یعنی توماس گینزبورو ( 1788ـ 1727 ) مقایسه کنیم. گینزبورو در آثارش از نقوش تزئینی رکوکو بسیار وام گرفته است. او مدلش را با وقار و احساسی از توازن بین انسان و منظره جای میدهد. در چهره پردازی که وی از هنرپیشه ی مشهور خانم پردیتا روبینسون ( تصویر 32 ) ساخته است مدل را در پارکی آفتابی ترسیم کرده است و با وجود حالت نقاشی گونه ی آن خانم در تابلو نشانی از بلند مرتبگی در او دیده نمی شود و درختی که در پشت هنرپیشه قرار داده شده زمینه ای طبیعی برای او و سگش می سازد.

 

 

تصویر 32: خانم پردیتا روبینسون اثر توماس گینزبورو.

229 در 153 سانتیمتر. مجموعه والاس در لندن

 

     تصویری که رینولدز از همان هنرپیشه ترسیم کرده بسیار مهیج تر است. رینولدز او را در زاویه ای تند و در حالت رو برگرفته از ما قرار داده بطوریکه چهره ی او را در نیم رخی مایل می بینیم ( تصویر 33 ). همچون تصویر ناخدا کپل او خود را در زمینه ای از دریایی طوفانی نمایان می سازد. این اثر به بلند مرتبگی بسیار نزدیک است. در حالیکه تابلوی گینزبورو درک خود را از طراحی خطوط دور شکل های درون تابلو و خوش منظرگی آنها به رخ می کشد اثر رینولدز سرشار از انرژی و شخصیت فردی است.

 

 

تصویر 33: خانم پردیتا روبینسون اثر سر جوشوا رینولدز. 77 در 63

سانتیمتر. مجموعه والاس در لندن. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.