باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

همه مرتکب اشتباه شده اند

گفتگوی اشپیگل آن لاین با ادوارد شواردنادزه

برگردان علی محمد طباطبایی

ادوارد شواردنادزه رئیس پیشین حکومت گرجستان و وزیر خارجه سابق شوروی با اشپیگل آن لاین در باره ی شانس های از دست رفته کشورش، تاکیتک های روسیه و اشتباه آلمان سخن می گوید

اشپیگل: آقای شواردنادزه، چگونه می توان بر بحران فعلی در گرجستان غلبه یافت؟

شواردنادزه: من به دولتمردان روسیه دمیتری مدودیف و ولادیمیر پوتین نامه ای نوشتم و از آنها درخواست نمودم که نیروهای نظامی خود را از گرجستان بیرون برند. در آن نامه آمده است که ما همیشه همسایه های خوبی برای هم بوده ایم و این که مسئولین اکنون موظف هستند که دوباره وضعیت مطلوب را میان دو کشور برقرار سازند.

اشپیگل: روسیه خواهان جلوگیری از ورود گرجستان به ناتو است.

شواردنادزه: طبیعی است که ورود گرجستان به ناتو برای روسیه خوشانید نباشد. اما غرب حق دارد که اگر می خواهد به گرجستان کمک و مساعدت کند و هر کشوری می تواند مسیرهایی را در این جهان در پیش گیرد که برای منافعش لازم می داند. بالاخره مگر از دست روسیه چه کاری بر ضد این عمل گرجستان ساخته است؟ کشور ما باید وارد ناتو بشود.

اشپیگل: گرجستان چگونه باید با همسایه قدرتمند و دشوار خود کنار آید؟

شواردنادزه: من همیشه روابط خوبی با ولادیمیر پوتین داشته ام. مدتها است که او را می شناسم و شخصا ارزش زیادی برای او قائل هستم. در رابطه با مسئله پناهندگان آبخازی من همکاری بسیار نزدیکی با او داشتم و کمک های او را بسیار مثبت ارزیابی کردم. هرچند هرگز برنامه همکاری خود با آمریکایی ها را از او مخفی نگه نداشتم. من به او تعریف کردم که آمریکایی ها نیروهای مرزی ما را آموزش می دهند و مشاور ارتش ما هستند. او به من گفت که روسیه نیز می تواند همه ی این ها را انجام دهد. پاسخ من این بود که آمریکایی ها از او پول بیشتری دارند. بنابراین ما همزمان با پوتین و با آمریکایی ها کار می کردیم. چندان ساده نبود اما بالاخره یک جوری به انجام رسید.

اشپیگل: جانشین شما در سمت ریاست جمهوری میخائیل ساکاشویلی چند روز پیش به عنوان اعتراض از GUS بیرون آمد. آیا این عمل درستی بود؟

شواردنادزه: قطع رابطه با روسیه در هر حال یک اشتباه است. یک کشور کوچک باید برای خودش متحدینی داشته باشد. در غرب و در شرق، در شمال و در جنوب.

اشپیگل آن لاین: چه چیزی این جنگ اخیر را به راه انداخت؟

شواردنادزه: بسیاری تقصیر آن را به گردن رئیس جمهور گرجستان می اندازند که اگر چه حقایقی در آن وجود دارد اما تا حد زیادی اشتباه است. به لحاظ حقوق بین الملل نمی توان ایرادی به او گرفت و ورود نیروهای ما به تسخینوالی قانونی بود. هرچند بهتر بود که این عمل صورت نمی گرفت. اگر البته این عمل غیر قابل اجتناب بود، در آن صورت ساکاشویلی می بایست که تونل Roki را مسدود می کرد، همان راهی که نیروهای روسیه از آن طریق آمدند. عدم انجام آن یک اشتباه نظامی بود. او مسائل را تا به آخر بررسی نکرده بود و هرگز تصور نمی کرد که روس ها  گوری، پوتی و سناکی را بگیرند و بخواهند که حتی تا تفلیس پیشروی کنند. من اگر جای او بودم هرگز به تسخینوالی وارد نمی شدم.

اشپیگل: اما روس ها عامدانه گرجستان را از مدت ها پیش تحریک می کردند، بنابراین هیچ امکانی برای حل مسالمت آمیز آن وجود داشت؟

شواردنادزه: ده سال است که ما ادعا می کنیم خواهان حل مسالمت آمیز مناقشه با جمهوری های خودمختار هستیم و در این میان توانسته بودیم انسان های بسیاری را در این خصوص در آبخازی و اوستیای جنوبی قانع سازیم ـ البته نه همه را، بلکه تعداد بسیاری را. ما نمی بایست اجازه دهیم که اصل پادرمیانی مسالمت آمیز کنار گذارده شود. بالاخره دیر یا زود این اختلاف نظر ها حل خواهد شد، اما جنگ همین را حد اقل ده سالی به تعویق می اندازد.

اشپیگل: آیا به عقیده شما ما در برابر یک دوره جدید روابط سرد میان شرق و غرب قرار گرفته ایم؟

شواردنادزه: در اینجا در گرجستان نگاه منفی نسبت به روسیه از این بیشتر نمی توانست باشد. هنگامی که غرب در ماه آوریل ورود ما را به Action Plan یا به عبارتی به ناتو مانع گردید یک اشتباه سرنوشت ساز مرتکب شد. روس ها این را به عنوان نوعی پشتگرمی خود تصور کردند، حتی اگر چنین قدصی هم در کار نبود. امروز همان دو کشوری که جلوی ورود ما را به ناتو گرفتند، یعنی فرانسه و آلمان در ورودی را برایمان باز کرده اند. اگر همین کار را پیشتر از این کرده بودند، اصلاً چنین جنگی به راه نیفتاده بود.

اشپیگل: به عقیده شما روس ها به کدام دلیل گرجستان را تحریک به جنگ می کردند؟

شواردنادزه: روس ها احساس می کنند که آنها و خواسته هایشان نادیده گرفته شده است. تا حدی هم البته این قضیه ی شخصی است میان ولادیمیر پوتین و میخائیل ساکاشویلی. سخنان نازیبایی رد و بدل شده است. عملی که به هیچ وجه نباید از افراد حرفه ای سربزند. سیاستمداران توهین های شخصی را هرگز نمی بخشند. اما البته روسیه هم اشتباهاتی را مرتکب شده است. مثلاً ابتدا چنین درخواستی را مطرح کرد که ساکاشویلی باید از مقام ریاست جمهوری کنار برود تا با جانشین او وارد مذاکره شود. پیامد آن این بود که موقعیت ساکاشویلی مستحکم تر شد و مخالفینش حالا حتی از او حمایت هم می کنند.

اشپیگل: آیا رئیس جمهور ساکاشویلی می تواند این بحران را به سلامت پشت سر گذارد؟

شواردنادزه: وی بدون تردید فردی با استعداد است که در این چند ساله بسیار آموخته است. ضرب المثلی هست که می گوید انسان از اشتباهات خود درس می گیرد. اما اصلاً بهتر است که از چنین اشتباهاتی پرهیز شود.      

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,573987,00.html

  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.