باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

خرمن خودکشی

واندانا شیوا

برگردان علی محمد طباطبایی 

 

 

 

 

طی ده سال گذشته در چهار ایالت هند ـ ماهاراشترا، آندهراپرادش، کارناتاک و پنجاب ـ شیوع خودکشی در میان کشاورزان در حال گسترش است. براساس آمار رسمی بیش از 160 هزار کشاورز از سال 1997 دست به خودکشی زده اند. 

ادامه مطلب ...

کرم در قطره ی اشک اسب آبی

گفتگوی فرانکفورتر آن لاین با دیوید اتنبورو

برگردان علی محمد طباطبایی 

 

 

 

 

 فرانکفورتر آن لاین: چنانچه این امکان وجود می داشت که شما به کمک یک ماشین زمان به دوره های گذشته ی سیاره ما بازگردید، مایل بودید که به کدام دوره مسافرت کنید تا شاهد رویدادهای جالب توجه آن باشید؟ 

 

ادامه مطلب ...

مدخلی در باب آزادی برای توهین

نگاهی به کتابی از فیلسوف معاصر نایجل واربرتون

جرمی لوت

برگردان علی محمد طباطبایی 

 

 

   

در 1999 موزه هنر بروکلین نقاشی بحث انگیزی را به نمایش گذارد که اثری از هنرمند بریتانیایی و نیجریه ای تبار کریس اوفیلی بود. عنوانی که برای این اثر انتخاب شده بود حکایت از آن داشت که می بایست تصویری از مریم باکره باشد. در واقع بدون کمک این عنوان به دشواری ممکن بود که بیننده به چنین برداشتی برسد. تابلوی « مریم باکره مقدس » برگردانی کاریکاتوریستی از زنی آفریقایی است، با بینی بزرگ، لب های پهن، نگاهی تهی، با چشمانی تقریباً خمار و در حالی که سینه ی چپش از لباس بیرون افتاده است. چنانچه تبار آقای اوفیلی نیجریایی نبود این امکان وجود داشت که بعضی منتقدین ـ و من تاکید می کنم این امکان وجود داشت ـ که این کاریکاتور زشت و زمخت او را به نژادپرستی متهم کنند.     

ادامه مطلب ...

آزادی دین یا آزادی بیان؟

پتر سینگر

برگردان علی محمد طباطبایی 

 

 

 

ماه گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای را به تصویب رساند که « هتک حرمت ادیان » را به عنوان نقض حقوق بشر محکوم می کرد. مطابق با متن این قطعنامه « هتک حرمت ادیان بی احترامی جدی نسبت به شأن و منزلت انسانی » است که به « محدود ساختن آزادی مریدان دینی » می انجامد.

ادامه مطلب ...

سید قطب پدر خوانده ی القاعده؟ (2)

(بخش دوم)

پول برمن

نیویورک تایمز

برگردان: علی محمد طباطبایی

(انتشار اول در فروردین 82)

 

 

3

 قطب می نویسد که در سرتاسر جهان انسان ها به لحظه ای از بحران غیر قابل تحمل رسیده اند. نژاد بشر رابطه با طبیعت بشری را از دست داده است. الهام، بصیرت و اخلاق به انحطاط گراییده است. کیفیت روابط جنسی به « مرتبه ای پست تر از مقام چهارپایان » نزول کرده. انسان مفلوک، مضطرب و نسبت به آینده ی خود بدبین شده و به سبکسری و بلاهت، جنون و جنایت فروغلتیده و در بدبختی و ناخشنودی خود از زندگی اش به سوی مواد مخدر، الکل و تفکرات اصالت وجودی گراییده است. قطب بهره وری اقتصادی و دانش علمی را مورد ستایش قرار می دهد اما یقین دارد که ثروت و علم نمی تواند نژاد بشری را نجات دهد. در عوض بر این گمان است که ثروتمندترین کشورها از قضا ناخشنودترین هستند. او می پرسد که علت این ناخشنودی چیست - این جدایی مصیبت بار میان طبیعت حقیقی بشری و زندگی امروزی؟    

 

ادامه مطلب ...

از زخم های صادق هدایت تا هدایت صادقانه ی زخم هایمان (5)

نگاهی انتقادی به عقده ی ادیپ

( پنجمین و آخرین بخش )

علی محمد طباطبایی

 (تاریخ انتشار اول: سال 81)

 

 

این آخرین بخش از گفتار من در باره ی فروید و بوف کور است. خوانندگان محترم به خاطر دارند که ابتدای بحث از کجا آغاز شده بود. نقد من در باره ی محتوای بسیار غم انگیز و مایوس کننده ی بوف کور عکس العمل هایی را بوجود آورد. دوستان بیشتر با حربه ی فروید و روان کاوی او به مبارزه آمده بودند لذا من نیز به سهم خود ناچاراً از همین رویکرد وارد معرکه شدم و چنین تشخیص دادم که چاره ی کار نقد متقابل فروید و عقده ی ادیپ است.

ادامه مطلب ...

سید قطب پدر خوانده ی القاعده؟ (1)

(بخش اول) 

پول برمن 

نیویورک تایمز 

برگردان: علی محمد طباطبایی 

(انتشار اول در فروردین 82) 

 

 

1

در روزهای پس از واقعه ی 11 سپتامبر بسیاری از مردم جهان انتظار داشتند که آمریکایی ها به پیروزی سریع و رضایت بخشی بر گروه القاعده نایل شوند. در آن زمان چنین تصور می شد که ارتش القاعده چیزی بیش از یک کشتی دزدان دریایی نیست و عقیده ی عموم بر این بود که نیروهای تیزبین پلیس به کمک بازداشت های فوری و عملیات پنهانی این کشتی را به راحتی غرق خواهند ساخت.

ادامه مطلب ...