باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

آخرین تبتی

یان بوروما

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

آیا مردم تبت به همان سرنوشت سرخپوستان آمریکایی محکوم شده اند؟ و آیا آنها نیز یکروز به موضوعی برای جلب نظر جهان گردان تقلیل یافته و به شغل دستفروشی یادگاری های ارزان قیمت از فرهنگ بزرگی که زمانی داشتند تبدیل خواهند شد؟ این فرجام تاسف آور اکنون که طعم شیرین بازی های المپیک جدید با تلاش های دولت چین برای سرکوب مقاومت آنها به تلخی گرائیده است بیش از پیش محتمل به نظر می رسد.  

ادامه مطلب ...

در باره ی نابرابری

رالف داهرن دورف

برگردان علی محمد طباطبایی

 

  

 

در این دو دهه ی اخیر، جهان در مجموع ثروتمندتر شده است. اما در حالی که بعضی اقتصادهای ملی شدیداً پیشرفت نموده است، بقیه عقب تر رفته و این افزایش در مجموع ثروت جهان به حذف یا حتی کاهش فقر منجر نشده است.  

ادامه مطلب ...

عدالت به مثابه آشتی

دزموند توتو

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

 

در آفریقای جنوبی و عملاً در سراسر جهان انسان ها به طریقی بار می آیند که برای آنها عدالت معادل با تلافی و مجازات است. با توجه به افزایش هولناک و بی سابقه ی جنایت های بسیار خشونت انگیز و موج فزاینده ی بزهکاری های نفرت انگیزی چون تجاوز و سوء استفاده ی جنسی از کودکان اکنون درخواست های پی در پی برای از نو باب کردن حک اعدام به گوش می رسد که توسط بخش های وسیعی از مردم نیز حمایت می شود.

 

ادامه مطلب ...

استپ های آرام

نگاهی به کتاب « استپ های آرام » نوشته محمد شیخ احمدف

امیر طاهری

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

طی جنگ داخلی روسیه (21ـ 1918) برای لنین که اکنون توانسته بود بر پتروگراد و مسکو سلطه خود را اعمال کند بالاخره فرصتی دست داد تا به موضوعی رسیدگی کند که او آن را « مسئله ی اقوام بومی » در نواحی دوردست امپراتوری از هم فروپاشیده تزاری می نامید. رهبر نظام بولشویکی شخصا این نواحی را ندیده بود و در باره مردمی که در آنجا زندگی می کردند چیزی نمی دانست و دراصل هیچ گونه ارتباطی با آنچه در واقع یک جهان کاملاً متفاوت بود نداشت.  

ادامه مطلب ...

اخلاق بی خدا

مارس هاوزر و پتر سینگر

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

 

آیا دین برای اصول اخلاقی امری اجتناب ناپذیر است؟ بسیاری از انسان ها انکار منشا الهی اخلاقیات را نه تنها اهانت بار که کفر آمیز تلقی می کنند. مطابق با نظر آنها یک وجود الوهی احساس اخلاقی ما را به وجود آورده است و یا این که ما اخلاق را از تعالیم ادیان تشکل یافته آموخته ایم. اما به باور آنها هر کدام از این دو نظر هم که درست باشد، در هر حال ما نیازمند دین هستیم تا بتوانیم رذیلت های که در طبیعت ما نهفته است را فرونشانیم. به تعبیر کاترین هپورن در فیلم « ملکه ی آفریقا » دین برایمان امکان پذیر می سازد که خود را در جایگاهی بسیار بالاتر از « مادر پیر زشت طبیعت » قرار دهیم زیرا (دین به ما) نوعی قطب نمای اخلاقی ارزانی می دارد.

 

ادامه مطلب ...