باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

در جهان هرچیزی برای همه مهم است

مصاحبه نشریه اینترنتی سالن (1) با برنارد هنری لوی

برگردان علی محمد طباطبایی

چرا تساهل باعث نابودی چپ گردید و چرا اروپا اوباما را دوست دارد   

 

  

 

سالن: عنوان فرعی کتاب شما « مقاومت در برابر بربریت جدید » است. می توانید توضیح دهید که منظور شما از آن چیست؟

 

ادامه مطلب ...

مختصری در باره برده داری در جهان عرب (1)

بیت استافر

برگردان علی محمد طباطبایی

بخش اول 

   

 نظریه و عمل در برده داری یکی از تیره ترین فصل ها در تاریخ جهان اسلامی است و تا امروز همچنان روابط شبه برده داری در این بخش از جهان باقی مانده است. علی رغم آن که سخن گفتن از آن امروزه جزو محرماتی است که باید رعایت شود، اما نسل تازه ای از محققین، رسانه سازان و زنانی که دارای فعالیت های اجتماعی هستند و در ردیف اول آنها مالک چبل (Malek Chebel) وظیفه ی بازکردن این بحث را در جهان اسلامی به عهده گرفته اند. 

ادامه مطلب ...

تبانی در ایران (۳)

اچ . دی . اس . گرین وی

نگاهی به کتاب « تمامی مردان شاه: کودتای آمریکایی و ریشه های ترور در خاور میانه »

اثر استفان کینزر

بخش سوم

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

در اوایل دهه ی پنجاه استفان پن روز رئیس وقت دانشگاه آمریکایی بیروت چنین نوشت: « تا همین اواخر اقدامات که آمریکایی ها در خاورمیانه انجام می دادند تقریباً به طور کامل ارتباطی با دولت این کشور نداشت و این آن چیزی بود از بیشتر سوابق دولت های دیگری که می شناسیم متفاوت بود. آمریکایی ها هرگز به عنوان استعمار گر یا قیم تلقی نشده اند و حتی امروز نیز برای اغلب اعراب دشوار است که آنها را به این چشم ببینند ».

ادامه مطلب ...

گفتار مختصری در باره نبرد فرهنگ ها (3)

یا: چرا اسلام یک مبارزه طلبی است

بخش سوم

استفان وایدنر

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

 نبرد فرهنگ ها چیز بدی هم نیست، نکته منفی در آن هنگامی بروز می کند که در یک طرف این نبرد یک فاتح تمام و کمال وجود داشته باشد. این که تا چه اندازه (و این که اصلاً آیا) غرب می تواند به وعده های خود پایبند باشد: این به آن بستگی خواهد داشت که نزدیکی به غرب برای مسلمانان تا چه اندازه ارزشمند می نماید. 

 

ادامه مطلب ...

نظره پردازی رمانتیک و طبیعت (بخش سوم)

 

تصویر 56: جان کونستابل. گاری علوفه، طراحی رنگ روغنی. 1820.  

137 در 188 سانتیمتر. موزه ویکتوریا.

 

باوجود آن که کونستابل از زیاده روی و مبالغـه، یعنـی آنچیزهایی که مفهوم رمانتیک بودن را در ذهن ما تداعی می کند پرهیز می کرد، با طبیعتی که آن را در تابلوهای خود بازنمایی می کرد نزدیکترین پیوند ها را برقرار می ساخت. او زندگی روزمره ی درحال فعالیت در دره ی Stour را نه به خاطر آنکه مضمونی متعارف بود، که به سبب پیوستگی عمیق عاطفی که با آن داشت نقاشی کرد. در نامه ای به یکی از دوستان که تابلوی اسب سفید را خریده بود چنین نوشت:   

ادامه مطلب ...