-
فرضـیه ی زیـبائی شــناسی (2)
سهشنبه 22 بهمنماه سال 1387 21:11
اثر کــلایو بل بخش دوم و پایانی برگردان علی محمد طباطبائی اغلب کسانی که در باره ی هنر توجه بسیار مبذول می دارند در بخش اعظم آثاری که آنها را بیش از بقیه تحت تاثیر قرار می دهد چیزی می یابند که محققین به آن اصطلاح ‹ بدوی › (primitive) داده اند. البته آثار بدوی بدی هم وجود دارد. برای مثال به خاطر می آورم که سرشار از شور...
-
آیا آزادی به تنهایی کافی است؟
سهشنبه 22 بهمنماه سال 1387 12:59
نیکولاس تنسر برگردان علی محمد طباطبایی آیا دموکراسی ها به ارزش های انسانی نیازمند اند؟ این پرسش با توجه به تصاویر سربازان آمریکایی که در حال شکنجه و تحقیر زندانی های عراقی هستند دیگر به نظر مضحک و بی معنی می آید. اما واقعیت این است که پیشرفت دموکراسی به لحاظ تاریخی با خود زوال ارزش های مشترک و ظهور آزادی و استقلال...
-
آیا آزادی به تنهایی کافی است؟
سهشنبه 22 بهمنماه سال 1387 12:59
نیکولاس تنسر برگردان علی محمد طباطبایی آیا دموکراسی ها به ارزش های انسانی نیازمند اند؟ این پرسش با توجه به تصاویر سربازان آمریکایی که در حال شکنجه و تحقیر زندانی های عراقی هستند دیگر به نظر مضحک و بی معنی می آید. اما واقعیت این است که پیشرفت دموکراسی به لحاظ تاریخی با خود زوال ارزش های مشترک و ظهور آزادی و استقلال...
-
آیا آزادی به تنهایی کافی است؟
سهشنبه 22 بهمنماه سال 1387 12:57
نیکولاس تنسر برگردان علی محمد طباطبایی آیا دموکراسی ها به ارزش های انسانی نیازمند اند؟ این پرسش با توجه به تصاویر سربازان آمریکایی که در حال شکنجه و تحقیر زندانی های عراقی هستند دیگر به نظر مضحک و بی معنی می آید. اما واقعیت این است که پیشرفت دموکراسی به لحاظ تاریخی با خود زوال ارزش های مشترک و ظهور آزادی و استقلال...
-
نقاب و چهره (2)
شنبه 19 بهمنماه سال 1387 19:46
ادراک شباهت سیماشناختی در زندگی و هنر ای.اچ. گمبریچ بخش دوم برگردان علی محمد طباطبایی تصویر 2: چارلز ر برون، حیرت، 1698 البته این روش توضیح در بهترین حالت با یک ساده سازی غیرموجه کار میکند، یعنی چارچوب به هیچ وجه ایستا نمیماند. ما همگی در طی زندگی خود از یک روز به روز دیگر، و از سالی به سال بعد تغییر میکنیم. مجموعه...
-
گناه پدران (روحانی)
جمعه 18 بهمنماه سال 1387 20:00
هتک ناموس کودکان جرم است یا بیماری؟ توماس زاز برگردان علی محمد طباطبایی ما از واژه ها برای نامیدن و کمک به فهم جهان اطراف خود استفاده می کنیم. در عین حال بسیاری از کلمه هایی که آنها را به کار می بریم مانند عدسی های نابهنجارنما (distorting lenses) عمل می کنند: آنها باعث می شوند که ما از اشیایی که مورد مشاهده قرار می...
-
نقاشی سیاه قلم دیگر از سال 47
چهارشنبه 16 بهمنماه سال 1387 20:45
-
آنجا که بی خدایی فضیلت است
چهارشنبه 16 بهمنماه سال 1387 20:31
کشورهایی که دین در آنها کمترین اهمیت را نزد مردمش دارد سالم ترین و موفق ترین نقاط جهان اند فیل سوکرمن برگردان علی محمد طباطبایی این روزها چنین به نظر می رسد که جهان بیش از گذشته به دین گرایش دارد. در سرتاسر خاورمیانه شکل های پرشوروحرارتی از اسلام هم محبوبیت بیشتری در میان مردم کسب می کند و هم به لحاظ سیاسی فعال تر شده...
-
چارلز رابرت داروین در برابر خدا؟
سهشنبه 15 بهمنماه سال 1387 21:22
ماتیاس گلاوبرشت برگردان علی محمد طباطبایی اثر مشهور داروین « در باره ی بوجود آمدن انواع » تصویری را که انسان ها از خود داشتند به طور موثر و مداوم به شدت تحت تاثیر قرار داده است. علت آن این است که زیست شناسی تکاملی مقام گونه هومو ساپین را به یک میمون تنزل داده، و این آن چیزی است که برای بسیاری از انسان ها در حکم...
-
نقاشی دیگری با ماژیک از سال 1972
دوشنبه 14 بهمنماه سال 1387 19:00
-
فمینیسم در برابر علم
یکشنبه 13 بهمنماه سال 1387 19:17
استیون گولبرگ برگردان علی محمد طباطبایی طی سال های گذشته روشنفکران و متفکرین فمینیست تلاش کرده اند که آثار مارگارت مید را برای موجه جلوه دادن نظریه ی برگشت پذیری نقش جنسیت مورد استفاده قرار دهند. اما حتی مید نیز به شخصه و به طور پیوسته اظهار کرده است که مردها در جوامعی که او مورد بررسی قرار داده هم رهبری مسائل عمومی...
-
افسانه ی بیماری روانی
یکشنبه 13 بهمنماه سال 1387 19:14
توماس زاز (آمریکن سایکولوژیست شماره ی 15، صفحات 113 الی 118) برگردان علی محمد طباطبایی هدف من در این مقاله مطرح کردن این پرسش است که « آیا چیزی به عنوان بیماری روانی وجود دارد ؟ » و نشان دادن آن که چنین چیزی فقط یک تصور است. از آنجا که امروزه عقیده به بیماری روانی به شدت و به طور گسترده مطرح می باشد، تحقیق در باره ی...
-
نقاب و چهره (1)
شنبه 12 بهمنماه سال 1387 23:53
ادراک شباهت سیماشناختی* در زندگی و هنر ای.اچ. گمبریچ بخش اول برگردان علی محمد طباطبایی مقاله ی حاضر(1) بر اساس فصلی از کتابم « هنر و توهم » نوشته شده است، یعنی فصلی که عنوانش تجربه ی کاریکاتور(2) بود. در قرن هفدهم کاریکاتور به عنوان روشی از چهره پردازی تعریف شده بود که هدفش رسیدن به بالاترین شباهت از کل یک سیماشناسی**...
-
قلب یا برگ (یا هر دو؟) طراحی از سال 1369
جمعه 11 بهمنماه سال 1387 17:54
-
فرضیه زیبایی شناسی
چهارشنبه 9 بهمنماه سال 1387 19:45
اثر کــلایو بل بخش اول برگردان علی محمد طباطبائی آشنایی با کلایو بل: آرتو کلایو هوارد بل در سپتامبر 1881 در Berkshire در لندن چشم به جهان گشود. پس از پایان کالج ترینتی در کمبریج در سال 1902 فارع التحصیل گشت و چندین سال را به مطالعه و بررسی هنر در پاریس گذراند. سپس در سال 1907 به لندن بازگشت و در این هنگام با خانم...
-
آیا حجاب اجباری با اجبار در بی حجابی یکی است
شنبه 5 بهمنماه سال 1387 21:30
علی محمد طباطبایی شما هم یقینا این اظهار نظر کلیشه ای را بارها شنیده اید که می گوید: « به اجبار حجاب کردن بر سر زنان همان قدر بد است که به اجبار حجاب آنها را برداشتن. » منطقی که اساس این اظهار نظر را تشکیل می دهد و بسیار مدرن به نظر می رسد نیز روشن است: زنها باید خودشان آزادانه تصمیم بگیرند که می خواهند محجبه باشند یا...
-
در باره هنر مفهومی
جمعه 4 بهمنماه سال 1387 20:26
جوزی آپلتون برگردان علی محمد طباطبایی مقدمه ی مترجم: چند هفته پیش از این در صفحه ی آخر یکی از روزنامه های صبح تهران مطلب کوتاهی آمده بود در باره ی جدیدترین مسابقه ی بنیاد ترنر در گالری تیت لندن (بخش مدرن). در آنجا ضمن نام بردن از برادران چاپمن به عنوان معروف ترین شرکت کنندگان و کسانی که شاید جایزه ی امسال را به خود...
-
نیمه پنهان استالین
چهارشنبه 2 بهمنماه سال 1387 21:31
نگاهی به کتاب « دربار تزار سرخ » اثر سایمون سباگ مونتفایر نیویورک تایمز، 18 آوریل 2004 برگردان علی محمد طباطبایی در باره ی استالین، دیکتاتوری که برای مدت یک چهارم قرن بر شوروی به طور ظالمانه و با استبداد تمام حکومت کرد و باعث گردید که بیشتر نقاط جهان در حالتی از نگرانی بسر برد حقیقتاً کتاب های بسیاری نوشته شده است....
-
نقاشی سیاه قلم قدیمی
یکشنبه 29 دیماه سال 1387 22:23
نقاشی سیاه قلم مربوط به سال ۱۳۴۸ که من ۱۶ سال سن داشتم. موضوع این نقاشی را دیگر به خاطر ندارم اما این سبکی بود که خودم اختراع کرده بودم.
-
بحران اسلام
جمعه 27 دیماه سال 1387 21:14
ایمان و تروریسم در جهان اسلامی کنت ام. پولاک نیویورک تایمز آوریل 2003 برگردان علی محمد طباطبایی (تاریخ انتشار اولیه: دوشنبه 12 خرداد 1382 ) اکنون که سربازان آمریکایی در عراق مستقر شده اند، جراحت 11 سپتامبر آغاز به التیام یافتن نموده است، زخمی که توسط مرهم پیروزی بر طالبان و نابودی پناهگاه های القاعده در افغانستان و...
-
نظریه داروین بوجود آمدن انسان را توضیح نمی دهد
پنجشنبه 26 دیماه سال 1387 19:16
گفتگوی ولت آن لاین با پروفسور یواخیم باور برگردان علی محمد طباطبایی داروین به این شناخت علمی رسیده بود که تکامل یک جریان تکوینی است و تمامی موجودات دارای یک شجرنامه ی مشترک هستند. با این وجود به باور پروفسور یواخیم باور نظریه ی او بوجود آمدن انسان ها را نمی تواند توضیح دهد. اما تکامل به طور کل چگونه کار می کند؟ ولت آن...
-
خداوند آسمانی و توجیهات زمینی
پنجشنبه 26 دیماه سال 1387 19:13
علی محمد طباطبایی داستان کفش هایی که به رئیس جمهور آمریکا پرتاب شد را همگی می دانیم و فیلمی که از این رویداد برداشته شده بود را حتماً بارها دیده ایم. موضوعی که می خواهم در اینجا آن را مطرح کنم این است که چگونه بود که آن کفش ها هیچکدام به صورت بوش برخورد نکردند. البته پاسخ آن نیاز به تفکر زیاد ندارد. بوش بموقع متوجه شد...
-
هنرمعاصر و اثرات ناخواسته ی آن
چهارشنبه 18 دیماه سال 1387 16:09
(ارنست گمبریچ و نقد هنر معاصر) علی محمد طباطبایی (متن سخنان این جانب که چند سال پیش به مناسبت بزرگداشت سر ارنست گمبریچ و چند ماه قبل از فوت او در جمع کوچکی از هنرمندان میهنمان برگذار شد. متن کوتاه شده ی این سخنان بعداً در روزنامه ی همشهری نیز چاپ گردید) نقش و اهمیت جایگاه نقد در جهان کنونی امر جدیدی نیست. همه میدانیم...
-
انسان یک انگل معمولی
شنبه 14 دیماه سال 1387 19:45
گفتگوی ولت آن لاین با پروفسور موسبرگر محقق علوم طبیعی برگردان علی محمد طباطبایی انسان خود را اشرف مخلوقات تلقی می کند، اگر چه جزء کوچکی از زیست کره ی ما بیشتر نیست. با این وجود به باور فولکر موسبرگر محقق علوم طبیعی انسان بر خلاف موجودات دیگر این توان را دارد تا از موقعیتی که در جهان دارد مطلع گردد. ولت آن لاین با او...
-
عروسک های روسی مارک شاگال
یکشنبه 8 دیماه سال 1387 19:18
برگردان علی محمد طباطبایی مارک شاگال که حتی قادر به یک شب نگهداری از خود نبود به شدت به مادرش، دخترش و به زنان و معشوقه هایش وابسته بود. جکی والشلاگر نویسنده زندگی نامه جدید او توضیح می دهد که چگونه این هنرمند بزرگ هرگاه که همسر جدیدی انتخاب می کرد سبک نقاشی خود را نیز تغییر می داد. پیکاسو در پاسخ این پرسش که تفاوت...
-
[ بدون عنوان ]
چهارشنبه 4 دیماه سال 1387 22:56
بخش دوم و پایانی نگاهی انتقادی به یک مقاله از روزنامه ی شرق علی محمد طباطبایی من سخن خود را از همان جا که نیمه کاره مانده بود ادامه می دهم. صحبت به تحقیقات مارگارت مید رسیده بود که در مصاحبه ی خانم دکتر ظاهراً پایه ی علمی استدلال های ایشان را تشکیل می دهد. بنده اشاره کردم که گزارش های خانم مید که بیشتر آنها در نیمه ی...
-
انسان شناسی جنسیت یا جنسیت در انسان شناسی؟ (1)
یکشنبه 1 دیماه سال 1387 21:13
بخش اول نگاهی انتقادی به یک مقاله از روزنامه ی شرق علی محمد طباطبایی پیش درآمد: فیلسوف معروف اتریشی کارل ریموند پوپر عادت داشت که موجود زنده را « آنچه همیشه به دنبال حل مسائل است » بنامد. وی حتی کتابی دارد با عنوان « زندگی حل مسئله است » که هنوز به فارسی ترجمه نشده است. این جمله ی معروف نیز از وی است که « هر موجود...
-
بهترین جهان از تمامی جهان های ممکن
پنجشنبه 28 آذرماه سال 1387 18:52
مسئله ی شر در جهانی ساخته خداوند مایکل دیردا برگردان علی محمد طباطبایی نگاهی به کتاب « بهترین جهان از تمامی جهان های ممکن: داستانی در باره ی فلاسفه، خدا و شر » اثر استیون نادلر بسیاری از ما احتمالاً این دو واقعه را در باره زندگی فیسلوف و ریاضی دان مشهور گودفرید ویلهلم لایبنیتس (1716 ـ 1646) شنیده ایم: اول آن که او و...
-
حقوق طبیعی در برابر حقوق بشر (۲)
پنجشنبه 28 آذرماه سال 1387 18:49
مبنای منزلت انسان عقل اوست یا آرزوهایش؟ فرانک فان دان بخش دوم برگردان علی محمد طباطبایی تناقض ها و معضلات اجرایی از یک نظر، استفاده ی کرومبرگ از واژه ی کودکانه (naïve) در توصیف مفهوم حقوق بشر مربوط به UD قابل درک است. نه فقط شماره گذاری (فهرست نویسی) آن آشفته و بی نظم است، بلکه آن حقوق به نظر می رسد که دارای تناقض های...
-
حقوق طبیعی در برابر حقوق بشر
دوشنبه 25 آذرماه سال 1387 19:26
مبنای منزلت انسان عقل اوست یا آرزوهایش؟ فرانک فان دان بخش اول برگردان علی محمد طباطبایی مقدمه ای مختصر از مترجم: ترجمه (یا احتمالاً نوشتن) نقدی بر بیانیه ی جهانی حقوق بشر شاید برای بسیاری از هم میهنان گناهی باشد نابخشودنی، الالخصوص در شرایط فعلی. اما آن تصوری که حقوق بشر را با بیانیه ی جهانی یکی می گیرد و نمی تواند...