باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

جلوی پیشرفت را نمی توان گرفت

گفتگوی ولت آن لاین با سابینه کویلر

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

یک قبیله از سرخ پوستان آمازون که تا کنون در انزوا زندگی می کرد به ناگهان

و با کمک تصاویر استثنایی به معروفیت جهانی رسیده است. سابینه

کویر در باره ی پیامدهای چنین کشفی با ولت آن لاین

گفتگو  می کند

 

کشف یک قبیله از بومیان آمازون که تا کنون ناشناخته مانده بود، باعث جنجال در سراسر جهان شده است. سابینه کویلر، آلمانی و محقق زبان شناسی که دختر یک زوج مبلغ مذهبی است در قبیله ی مشابهی در پاپوئای غربی به نام فائوا بزرگ شده است. وی تا کنون دو کتاب در باره ی تجربیات خود از آن دوره نوشته اکه هردوی آنها جزو پرفروش ترین کتاب ها قرار گرفته است: « فرزند جنگل » و « آوای جنگل ».  

 

ولت آن لاین: تصاویر هوایی از یک قبیله ی به تازگی کشف شده در آمازون انسان هایی را به ما نشان می دهد که با تیر و کمان خود چرخ بال را نشانه گرفته اند. وقتی چنین تصاویری را می بینید چه احساسی به شما دست می دهد؟

 

کویلر: می توانم تصور کنم که آنها احتمالاً از ترس زهره ترک شده اند. قبیله فائوا نیز ابتدا ترس عجیبی از هواپیما ها داشتند. و به خاطر می آورم که آنها نیز ابتدا فکر می کردند هواپیما نوعی حیوان است. به همین جهت احتمال می دهم که اکنون این سرخ پوستان نیز در کنار هم نشسته و از  اسطوره های قدیمی خود تعریف می کنند که مطابق با آنها یکروز از آسمان یک پرنده غول آسا به آنها هجوم می آورد.

 

ولت آن لاین: انتقاد های بسیار شدیدی نسبت به سازمان حمایت از سرخ پوستان برزیل به نام Funai که آن تصاویر را منتشر کرده و اکنون آن قبیله را در سرتاسر جهان مشهور ساخته مطرح شده است.

 

کویلر: به عقیده ی من مسئولین آن سازمان می دانند که چه می کنند. کار آنها بدون دلیل نیست: بومیان توسط قطع بی رویه درختان جنگل های حاره ای در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. وقتی چنین رویدادی در سطح جهان به اطلاع عموم رسانده می شود، شرکت های مسئول قطع درختان زیر فشار شدیدتری قرار می گیرند تا به کار خود خاتمه دهند. وقتی کسی چیزی در باره ی این بومیان نداند، آنها هم به کار خود ادامه می دهند. یکی از دلایلی که من نیز تجارب خود در این بخش از جهان را منتشر ساختم همین بود. من دیده بودم که وقتی جهان از وجود این گونه قبیله ها با خبر می شود، دولت ها وشرکت های خصوصی محتاط تر می شوند.

 

ولت آن لاین: آیا مطرح ساختن قبیله ای که در انزوا زندگی می کند بهتر از آن است که آن را به حال خود رها کنند؟

 

کویلر: بله. در یک چنین حالتی بهتر است که مردم جهان از وجود آن مطلع شوند. مردم نسبت به محققی که حد اکثر می تواند یک درخواست ساده ی کمک به سازمان ملل یا یک دولت ارسال کند جنب و جوش بیشتری ایجاد می کنند.  

 

ولت آن لاین: محققین هشدار می دهند که تماس با جهان خارج می تواند برای تمامی قبیله پیامدهای مرگباری داشته باشد، زیرا به گفته آنها سیستم دفاعی سرخ پوستان برای روبرو شدن با بیماری های تمدن ما آمادگی ندارد.

 

کویر: خب، عکس آن نیز درست است. در آن زمان چیزی نمانده بود که ما در اثر یک ویروس جان خود را از دست بدهیم. افراد قبیله فائوا مشکلی با آن ویروس نداشتند و سیستم دفاعی آنها نسبت به ما بسیار سالم تر بود. ما نزد خود بیماری سل نیز داشتیم که احتمالاً آن را از یک شکارچی تمساح گرفته بودیم. چهار نفر در اثر آن جان خود را از دست دادند، اما بعداً تمامی قبیله به ناگهان در برابر آن مقاومت طبیعی کسب کردند.  

 

ولت آن لاین: چندین قرن است که اکتشاف قبیله های ناشناس مطابق با الگوی واحدی مطرح می شود: تمدن شرور غربی با « وحشی های پاکدامن » روبرو شده و آنها را نابود می کند. آیا این درست است؟

 

کویلر: خیر. این را نمی توان گفت که یک طرف شرور است و طرف دیگر پاک و منزه. افراد قبیله فائوا حتی می گفتند: «  چرا زود تر سروکله شما پیدا نشد؟ چرا وقتی شما داروهای شفابخش دارید کودکان ما باید جان خود را از دست بدهند ». قبیله هایی وجود دارد که وضعیت آنها پس از اکتشاف بدتر شد و قبیله هایی که وضعیت بهتری پیدا کردند.   

 

ولت آن لاین: برای این گونه قبیله ها بزرگترین خطر چه می تواند باشد؟

 

کویلر: آنچه فعلاً بیش از هر چیز دیگر موقعیت آنها را در خطر قرار داده شرکت های چوب بری است که با قطع درختان آن سرزمین را تخریب می کنند. آنها به بومیان می گویند: « ما در مقابل تعویض یک قطعه زمین به شما یک تبر می دهیم ». قبیله هایی وجود دارد که پیش بینی آینده نزدیک و برنامه ریزی را نیاموخته اند. آنها این موضوع را نیز نمی دانند که برای آن که بتوانند نظام خود را پابرجا نگاه دارند اتفاقاً به همان قطعه زمین نیازمند هستند.  

 

ولت آن لاین: وجود جهان گردان تا چه اندازه برای آنها مخاطره انگیز است؟

 

کویلر: جهان گردی بسیار فشرده و شدید برای آنها فعلاً خطری ندارد زیرا این مناطق بسیار منزوی و دورافتاده اند. آنچه مرا نگران می کند « ماجراجویان » خودخوانده هستند که تلاش دارند خود را به این قبیله ها برسانند. چنانچه برای آنها حادثه ای پیش آید و مثلاً به قتل برسند، از نظر دولت این بومیان مقصر شناخته می شوند. آنگاه حکومت این بومیان را مجازات می کند که فقط می خواستند از خودشان محافظت کنند.

 

ولت آن لاین: چگونه می توان از این قبیله ها محافظت کرد؟

 

کویلر: به عقیده من انسان هایی وجود دارد که در باره ی این نوع قبیله ها اطلاعات کافی دارند و باید با آنها ایجاد رابطه کنند. این بستگی به آن دارد که چنین قبیله هایی در چه شرایطی زندگی می کنند. اگر وضعشان خوب است باید آنها را راحت بگذاریم. ما مردم غرب همیشه می اندیشیم که  بهتر می دانیم چه چیزی برای بومیان بهتر است. در این باره باید خود آنها تصمیم بگیرند. اغلب خود آنها خواهان این هستند که کسی با آنها کاری نداشته باشد.

 

ولت آن لاین: آیا رابطه با تمدن همیشه زیان آور است؟

 

کویلر: نمی توان جلوی پیشرفت را گرفت. پرسش مهم این است که چگونه باید با آنها برخورد کرد. انسان هایی با اطلاعات و دانش بسیار وجود دارد که می دانند در این قبیل موارد چه باید کرد.

 

ولت آن لاین: دشوار ترین موضوع به هنگام ارتباط گیری با این قبیله ها چیست؟

 

کویلر: مسئله تفاوت های فرهنگی است. در باره ی آنچه ما می گویم غالباً برداشت اشتباه صورت می گیرد. من از ماجرای یک زوج آمریکایی شنیدم که به یک قبیله وارد شده بود. خانم آمریکایی دائم به رئیس قبیله لبخند می زد. چند هفته بعد رئیس قبیله شوهر خانم را به قتل رساند و خانم دیگران را به کمک طلبید. رئیس قبیله در پاسخ آن دیگران گفت: « این خانم می خواست که من او را به زنی بگیرم، بنابراین موظف بودم که شوهرش را بکشم ».   

 

ولت آن لاین: آیا شما شخصاً از وجود قبیله های « ناشناخته ای » مطلع هستید؟

 

کویلر: من سه قبیله را می شناسم که می دانم هنوز کسی آنها را کشف نکرده است. آنها یک فرهنگ بسیار جالب توجه دارند. اما من به خودم می گویم: بهتر است که ما آنها را به حال خودشان بگذاریم.

 

http://www.welt.de/wams_print/article2053721/Fortschritt_ist_nicht_aufzuhalten.html

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.