باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

باغ مخفی

گلچینی از ترجمه های منتشر شده من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در سایت ایران امروز و بعضی نشریات دیگر

مصاحبه اشپیگل با رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای (۱)

اگر شکست بخوریم ادامه زندگی بشریت به مخاطره خواهد افتاد

مصاحبه اشپیگل با رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای محمد البرادعی

 بخش اول

برگردان علی محمد طباطبایی

 

 

 

رئیس آژانس انرژی هسته ای ژنرال محمد البرادعی با اشپیگل در باره گرایش

اسرائیل به اقدامات یکجانبه بر علیه کشورهایی مانند سوریه، تمایل

ایالات متحده به نگاه داشتن آژانس در بی خبری و

تهدید تروریسم هسته ای سخن می گوید

 

اشپیگل: آقای البرادعی، سپتامبر گذشته بمب افکن های اسرائیلی یک مجتمع در سوریه را که ادعا می شد در آن پلوتونیوم برای سلاح های هسته ای تولید می شود نابود کردند. اکنون نیز شاهد تهدید اسرائیل به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران هستیم. آیا این یک روند جدید در خاورمیانه است؟ یعنی منظورم حمله نظامی به جای انجام مذاکرات است.

 

البرادعی: امیدارم که چنین نباشد. البته استفاده از نیروی نظامی فقط هنگامی می تواند مشروع و موجه باشد که توسط سازمان ملل به انجام برسد. اقدامات نظامی یکجانبه سیستم پیمان ها و موافقتامه های جهانی را تضعیف می کند. ما در حال حاضر در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته ایم.

 

اشپیگل: شما در باره این حمله هوایی به سوریه چه اطلاعاتی به دست آورده اید؟

 

البرادعی: خیلی کم و تازه آنهم بسیار دیر به دست ما رسید. ما از اخبار تلویزیون بود که از این عملیات اسرائیلی ها با خبر شدیم. هیچ کس اطلاعات یا هر گونه سوء ظنی در این باره را به ما منتقل نکرده بود. تا آنجا که می دانم از یک سال قبل از آن حمله، شک و تردیدهایی در باره این تاسیسات وجود داشت. تصاویر آن کارخانه و از ویرانه های باقی مانده از آن تا همین اواخر به دست ما نرسیده بود و در واقع ما آنها را همزمان با کنگره آمریکا به دست آوردیم. چنین چیزی البته برای آژانس غیر قابل پذیرش بود و من به شدت بر علیه آن اظهار مخالفت کردم. سوری ها هم البته تکذیب کرده اند که آنجا یک تاسیسات هسته ای بوده.

 

اشپیگل: آیا شما سخنان حکومت دمشق را که با پیونگ یانگ روابط بسیار نزدیکی دارد باور می کنید؟

 

البرادعی: من اتهامات مطرح شده را بسیار جدی می گیرم. اگر هرگونه فعالیت هسته ای در آنجا وجود داشته، سوری ها موظف بودند که آنها را به ما گزارش دهند. من درخواست توضیحات کافی کرده ام و تقاضا نموده ام که بازرسان ما اجازه یابند تا شخصاً از آن مکان بازدید به عمل آورند. دمشق هم فعلاً موافقت خود را اعلام کرده. این سفر اکتشافی از 22 الی 24 ژوئن و به سرپرستی معاون من آقای اولی هاینونن انجام خواهد شد. البته فکر نمی کنم که اگر اصلاً آنجا چیز مشکوکی برای پیدا کردن وجود داشته، حالا دیگر بتوانیم سرنخ هایی پیدا کنیم.

 

اشپیگل: گفته می شود که در این بین سوری ها مجتمع الخبر را با سیمان فرش کرده و آنجا را کاملاً تمیز کرده اند. آیا اصلاً می توان تحت چنین شرایطی دمشق را از هرگونه جرمی مبرا دانست؟

 

البرادعی: ما هرچه از توانمان ساخته باشد برای روشن کردن این مسئله انجام خواهیم داد . . .

 

اشپیگل: . . . نمونه برداری از خاک، انجام تجزیه شیمیایی آب های زیرزمینی آنجا . . .

 

البرادعی: . . . هرچه کارشناسان ما توصیه کنند. توقع من از دمشق شفافیت کامل است و این البته شامل مکان های دیگر به غیر از مجتمع تخریب شده هم می شود. در این مکان ها نیز آزمایشات مورد نظر را می توان انجام داد و اگر نگرانی وجود داشته باشد در گزارش نهایی ما به ثبت خواهد رسید. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.